Az 1989-es Frankfurti autószalonon debütált a 323-as Mazdák BG generációja. A hagyományos 3 ajtós ferdehátú, és 4 ajtós szedán változatok mellé egy igazi különlegességet is piacra dobtak. Ez a különlegesség pedig nem más volt, mint az ötajtós kupé, vagyis a 323 F. Már ekkor óriási lelkesedéssel fogatták, hiszen ilyesmit korábban, még senki sem csinált.


Mert, hogy miféle autó is a 323 F? Egy sportos családi autó? Vagy egy sportkupé, amire odabiggyesztettek két hátsó ajtót? Nehéz pontosan megmondani, nagyjából a kettő keverékéről lehet szó.

Habár műszakilag is egy nagyszerű autó, azért mégiscsak a formájával tűnik ki igazán a tömegből, ezért muszáj róla néhány sort írnom. Kupékhoz illően a 323 F is szép, lapos, hosszú orr részt kapott, ráadásul bukólámpákkal, amiket korábban csak sportautókon lehetett látni. Hátrafelé haladva is megmarad a lendületes vonalvezetés, ami egy gyönyörű Fastback – innen ered az „F” betű az elnevezésben -, vagyis kupészerű, lejtős hátsórészben fejeződik be. A sportos, gömbölyded formájú autó légellenállása mindössze 0.32, ami – különösen akkoriban - nagyon jónak számított. Rendkívül eredetire sikerült a formája, nem is hasonlítható semelyik másik autóhoz sem.


Természetesen a 323 F-es Mazdákat nem csak a külsejük tette sportossá. Már az alap 1.6-osok is pörgős, dinamikus kis motorok, amikkel a könnyű karosszériának is köszönhetően nagyon jó menetteljesítményekre képes az F-es. Azért használtam többes számot, amikor az 1.6-os motorokról volt szó, mert eleinte három változatukat is szerelték a 323-asokba. Volt injektoros 16 szelepes SOHC (88 lóerő, ezzel végig árulták), injektoros 8 szelepes SOHC (87 lóerő, ’91-ig) és 16 szelepes karburátoros SOHC(84 lóerő, ’91-ig) változata. Mint már mondtam, ezekkel a motorokkal is meglepően jó menetteljesítményekre képes a 323 F, felveszi a versenyt a mai kategóriatársaival, de természetesen erősebb motorokkal is árulták. Ezek voltak az 1.8-as injektoros 16 szelepes SOHC (103 lóerő), és a GT kivitel 1.8 literes injektoros 16 szelepes DOHC (128 lóerő) motorja, mindkét 1.8-assal végig forgalmazták az F-eseket. Az erősebbik 1.8-as motorral 8.2 másodperc alatt gyorsul 100-ra és a végsebessége is meghaladja a 200 km/h-t. Ezek az adatok még ma is nagyon jól hangzanak, gyorsulási versenyekre nyugodt szívvel tudom ajánlani.

A kiváló motorok mellett a váltó és a futómű is élvezetesebbé teszi a 323 Fvezetését. A váltó japánosan pontos, precíz, rövid úton kapcsolható. A futómű elég keményre van hangolva, különösen a GT-kben, ennek köszönhetően kanyargós utakon nagyon élvezeteseket lehet vele autózni. A fékek elől tárcsa, hátul dob, kivéve az 1.8 GT és 1.6 GTA változatokban, ahol elől is és hátul is tárcsafékekkel szerelték.

Aki egyszer olyan szerencsés helyzetbe kerül, hogy vezethet egy BG generációs F-est, a kényelem miatt sem lesz oka panaszra. A nagyon kényelmes, és jó oldaltartású ülések mélyen lettek elhelyezve, ezzel is utalva arra, hogy mégiscsak egy sportautószerűségről van szó. Az utastér ergonómia szempontjából is csillagos 5-ös, minden kezelőszerv könnyen elérhető és egyszerűen kezelhető.

Ami a megbízhatóságot illeti, a Mazdák - holtversenyben a Toyotákkal - a legmegbízhatóbb autók közé tartoznak és ez különösképpen érvényes a BG generációs 323-asokra. Anno az ADAC megbízhatósági statisztikája szerint a Corollákat megelőzve a kategóriájuk legmegbízhatóbb autói voltak.

A gyártásukat 1994-ben fejezték be, de hála példás megbízhatóságuknak még ma is jó néhány példány szaladgál közülük az utakon.

Műszaki adatok:
 

1.6i 16V SOHC

(1.6 karburátor 16V SOHC és 1.6i 8V SOHC)GLX

1.8i 16V SOHC GLX

1.8i 16V DOHC GT

Végsebesség

180 KM/H(178 KM/H,  180 KM/H)

186 KM/H

201 KM/H

Gyorsulás 0-100 KM/H-ra

10.3 s(10.6, 10.3)

8.9 s

8.2 s

Csomagtér

336 l

336 l

336 l

Hossz. (mm)

4260

4260

4260

Szél. (mm)

1675

1675

1675

Mag. (mm)

1335

1335

1335

Forgatónyomaték

132 Nm/4000(125 Nm/3100, 125Nm/2500)

148 Nm/4000

157 Nm/4500

Teljesítmény (LE)

88/5300(87,84)

103/5300

128/6500

Tengelytáv (mm)

2500

2500

2500

Szelepvezérlés

sOHC

sOHC

DOHC

Fogyasztás vegyes

7.4

7.8

8.2

Súly

1000 kg

1035 kg

1085 kg